Natuurlijk zijn er al diverse toepassingen van VR bekend vanuit de historie, maar dit is een proces wat vooral de afgelopen jaren een vlucht heeft genomen. Een aantal belangrijke toepassingen zijn al te identificeren en beginnen nu steeds meer aandacht te krijgen.

Het is bijzonder om te merken, dat eigenlijk in een heel breed scala aan sectoren toepassingen worden bedacht. Het einde daarvan is nog lang niet in zicht. Hier kijken we naar ontwikkelingen die nu al plaats vinden en blikken we vooruit op de mogelijkheden in de toekomst.

Bij VR denken we al snel aan technologie, industrie etc., maar ook in de psychologie zijn al initiatieven om VR in te zetten. VR zal daar worden gebruikt om het resultaat van bestaande therapieën te versterken. De patiënt kan namelijk onder gecontroleerde omstandigheden, op een gedoseerde wijze, bloot gesteld worden aan bepaalde situaties om daar beter mee te leren omgaan. Denk hierbij aan bijvoorbeeld behandeling van trauma’s, angsten of sociale afwijkingen.

Met de hedendaagse technologie is het mogelijk om op een goed kwaliteitsniveau opnames te maken in VR. Op deze manier kunnen nu prachtige bedrijfspresentaties en rondleidingen worden gemaakt. Deze kunnen ingezet worden als marketing middel. Maar denk ook aan alle tijdsbesparingen als rondleidingen niet meer steeds opnieuw fysiek uitgevoerd hoeven te worden. Of (laboratorium) demonstraties. En bedenk daarbij dat dergelijke VR content wereldwijd verspreid kan worden. Zelfs als live event!

Veel vertegenwoordigers en marketeers van uiteenlopende bedrijven zullen VR omarmen als resultaatgerichte sales tool om producten en diensten te verkopen. Zeker wanneer er traditioneel veel aan het voorstellingsvermogen van de klant over gelaten moet worden. VR maakt het mogelijk om een hele fabriek, werkend en al, te presenteren en alle werkingsprincipes glashelder uit te leggen. Bruikbaar in zowel een trainings-, marketing- als sales fase, en daarna ook nog eens als naslagwerk voor de uiteindelijke opdrachtgever.

Diensten en producten komen binnen de juiste context beter tot hun recht en veranderen van abstract naar tastbaar. Daarnaast zullen presentaties volledig worden afgestemd op potentiele klanten en zullen kosten worden bespaard door uitsluiting van fysieke componenten en hun transport.

VR zal het ontwerpproces van nieuwe producten en processen revolutionair veranderen. Niet alleen is er een vele betere beeldvorming mogelijk van het te verwachten eindproduct, maar steeds vaker zullen klanten en eindgebruikers betrokken worden bij … [lees verder in het ebook]

Meer lezen over de ontwikkeling van VR de afgelopen 30 jaar, de technologie of toepassingen? Vraag dan het ebook Virtual Reality aan!

ebook aanvragen (nu gratis)

Aanmelden nieuwsbrief

X
MIS NIKS OVER VR!