VR bestaat eigenlijk al sinds mensenheugenis. Vanaf het moment dat kunstenaars het witte doek gebruiken om hun kijk op de wereld (of een mogelijke wereld) vast te leggen zouden we kunnen spreken van VR.

Vooral vanaf het moment dat er panoramische beelden werden vastgelegd wordt de gelijkenis met VR zichtbaar. Voor zover bekend is de Chinese schilder Gu Hongzhong, ruim duizend jaar geleden (937-975), één van de eerste die deze vorm van VR gebruikte in zijn “Night Revels of Han Xizai”, waarvan het origineel helaas verloren is gegaan.

In 1838, demonstreerde onderzoeker Charles Wheatstone “The Stereoscope”, waarmee werd aangetoond, dat ons brein 2 verschillende afbeeldingen van 2 dimensies vanuit beide ogen combineert tot 1 object van 3 dimensies. Enkele jaren daarna in 1839 kwam David Brewster met de eerste lenticulaire afbeelding, hierbij werden de 2 verschillende beelden dankzij de breking index van een transparant materiaal, verschillende richtingen uitgestuurd, zodat er 3D kon worden waargenomen zonder een vorm van bril of apparaat.

Bijna honderd jaar later begonnen science fiction schrijvers VR te voorspellen. Opvallend is het verhaal “Pygmalion’s Spectacles” uit de jaren ’30 van de vorige eeuw, door Stanley G. Weinbaum. Hier betreft het de voorspelling van een speciale bril, waarin een fictieve wereld kan worden ervaren, met holografisch beeld, geur en interactie. Het lijkt bijna onvoorstelbaar, want dit is 1-op-1 te vergelijken met de hedendaagse mogelijkheden. Misschien moeten we Weinbaum zelfs zien als de uitvinder van hedendaags VR.

Rond dezelfde tijd werd “The View-Master” ontwikkelt, waarmee stereografische (linker en rechter aanzicht) foto’s of andere afbeeldingen konden worden bekeken met een overtuigend 3D effect. Dit apparaat was tot eind vorige eeuw nog in menig huishouden te vinden met de bekende ronde schijfjes waarop de foto’s stonden.

Enkele decennia later, rond 1955, kwam filmmaker Morton Heilig met zijn Sensorama. Dit was een wat groter apparaat waarin men plaats kon nemen voor een “full-emerging experience”. Niet alleen 3D beeld en stereo geluid, maar ook geur en een vibrerende stoel maakte onderdeel uit van het hele pakket. Met zelf ontworpen apparatuur maakte hij hiervoor 6 korte films. Maar Morton Heilig ging verder en ontwikkelde in 1960 de eerste headset met display, genaamd “Telesphere Mask”. Dit is de eerste vorm van VR zoals we die nu kennen. Met stereoscopisch 3D beeld en stereo geluid.

In 1968 werd door Ivan Sutherland en zijn student Bob Sproull de eerste VR/AR headset gemaakt met computer graphics, bestaande uit zeer simpele, primitieve vormen.

Maar het duurde nog tot 1987 voordat de term “Virtual Reality” werd geboren. Vanaf dat moment … [lees verder in het ebook]

Meer lezen over de ontwikkeling van VR de afgelopen 30 jaar, de technologie of toepassingen? Vraag dan het ebook Virtual Reality aan!

ebook aanvragen (nu gratis)

Aanmelden nieuwsbrief

X
MIS NIKS OVER VR!