Het is niet zondermeer mogelijk om oude content, zoals video’s, als VR te beleven. Willen we volledig gebruik maken van de ervaring die VR kan bieden, dan moet de content daarvoor specifiek bedacht en ontwikkeld worden.

In tegenstelling tot traditionele content is er in VR natuurlijk de kijkvrijheid, waardoor het mogelijk is om volledig om je heen te kijken. Niet alleen horizontaal maar ook boven en beneden. Oftewel een volledig panoramisch / 360-graden beeld. Dit was voor het VR tijdperk totaal irrelevant. Alle films – en foto’s –  werden met een camera opgenomen die alleen filmde wat zich aan de “voorkant” afspeelde.

Voor VR films wordt anders te werk gegaan. Er worden camera’s gebruikt die 360 graden vastleggen. Meestal gebeurt dit door de hele omgeving met meerdere camera’s achter speciale lenzen te filmen. Deze verschillende aanzichten worden later door speciale software algoritmes aan elkaar gelijmd met een VR film als resultaat. Lang was filmen in 3D een grote uitdaging, zowel technisch als kwalitatief. De resolutie van de het eindproduct was tot voor kort erg laag en opnames met diepte/3D waren bijna onmogelijk. Gelukkig is hier verandering in gekomen. Dankzij de combinatie hoge resolutie én 3D kunnen we nu over ongekend hoge kwaliteit 360-graden 3D films beschikken.

Sommige zaken zijn niet, of niet duidelijk, met een camera op te nemen. Denk aan industriële of abstracte processen of verbeelding. Hiervoor wordt 3D animatie toegepast. Alles wat dan zichtbaar is, is door de maker stukje voor stukje (na)gebouwd. Door middel van door de computer gegenereerde beelden (“cgi”, computer generated images) wordt hiervan een animatie gemaakt.

Voor VR toepassingen wordt ook dit in volledig 360-graden formaat gedaan. Alleen nu zonder echte camera’s.

Wanneer het om interactieve belevingen gaat, wordt, net als bij animatie, de hele omgeving in 3D (na)gebouwd. Dit heeft als voordeel dat de VR camera zelf “virtueel” én verplaatsbaar wordt. Zo wordt het mogelijk om … [lees verder in het ebook]

Meer lezen over de ontwikkeling van VR de afgelopen 30 jaar, de technologie of toepassingen? Vraag dan het ebook Virtual Reality aan!

ebook aanvragen (nu gratis)

Aanmelden nieuwsbrief

X
MIS NIKS OVER VR!